Komentarze: 0
Obecnie, coraz popularniejsze w rowerach są hamulce tarczowe, niezwykle podobne w konstrukcji do typowych hamulców samochodowych. Istotnym elementem tego rodzaju hamulców są klocki hamulcowe do roweru. I tak, jak to się dzieje w przypadku klocków samochodowych, tak i te rowerowe ulegają wytarciu po określonym czasie użytkowania. Trzeba je wtedy oczywiście wymienić.
Ważne, aby nowe klocki hamulcowe do roweru były dokładnie w takim samym kształcie, jak te zużyte. Nie ma możliwości zamiany, gdyż do danego modelu hamulców jest dopasowany konkretny kształt klocków. Natomiast, klocki hamulcowe mogą być wyprodukowane z różnych materiałów i tu rowerzysta ma możliwość eksperymentowania tak, aby dopasować klocki do stylu jazdy.
Klocki hamulcowe do roweru metaliczne (spiekane) fantastycznie się sprawdzają w czasie jesiennej pluchy i mrozów zimowych. Mają także dużą odporność na wysokie temperatury. Jednak ich stopień twardości ma wpływ na szybsze zużycie tarcz i znacznie częściej muszą być odtłuszczane. Ich największa wadą jest stosunkowo wysoka cena.
Klocki hamulcowe półmetaliczne (ceramiczne) dopiero zdobywają swoich fanów wśród użytkowników rowerów. Działają dość cicho i w miarę szybko się docierają.
Klocki hamulcowe do roweru organiczne (żywiczne) są najtańsze, w miarę ciche i bardzo dobrze kontrolują prędkość kół.
Jest więc w czym wybierać. Ważne, aby zawsze hamulce były sprawne, gdyż sytuacji kryzysowych na drodze nigdy nie brakuje. A to jakiś pies wyskoczy pod koła, a to samochód gwałtownie zahamuje.